Řádný zápis k předškolnímu vzdělávání pro školní rok 2024/2025
POJEM PŘEDŠKOLÁK
Předškolák je dítě ve věku od 3 do 6 let. Po dovršení tohoto období je dítě schopno navštěvovat školu, což je důvodem pro pojmenování předškolákem. Růst se stabilizuje a pravidelné jsou i váhové přírůstky. Dítě v tomto věku již dobře koordinuje pohyb a umí se samo obsloužit – obléká se, krmí se, používá toaletu a je schopné plnit jednoduché úkoly a domácí práce. Při kreslení zvládá napodobování předloh, postavu člověka v průběhu předškolního období kreslí postupně od hlavonožce k hrubému náčrtu celé postavy.
Umí se již dobře a srozumitelně vyjadřovat ve větách, rozšiřuje si slovní zásobu od cca 1500 slov do 2500 slov a používá souvětí. Přednáší říkanky a při předčítání kratších textů bez problémů udrží pozornost. Předškolák je také schopen podat základní informace o své osobě, rodičích, umí popsat své okolí a známé věci a zná hlavní barvy.
CO BY MĚLO DÍTĚ UMĚT OD TŘETÍHO ROKU VĚKU
- obouvat a zouvat bačkory a boty (s tkaničkami pomůže p. učitelka)
- poznat si své oblečení (vše by mělo být podepsané nebo označené)
- oblékat a svlékat tričko, kalhoty, ponožky (p. učitelka připraví, pomůže, ale dítě by se mělo snažit)
- vydržet sedět při jídle u stolu
- jíst ovoce a zeleninu (pokud není dítě alergik)
- samo se najíst lžící
- pít ze skleničky
- umývat si ruce mýdlem, utírat se do ručníku, pustit a zavřít vodu
- používat záchod – včas si dojít, utírat si zadeček (učitelka pomůže, pleny a nočníčky jsou nepřípustné!)
- používat kapesník, vysmrkat se
- zvládat chůzi po schodech (mělo by zvládnout střídat nohy při chůzi)
CO S SEBOU DO ŠKOLKY
- přezůvky s pevnou patou, bačkory, nebo sandály (pantofle, ani boty cross – nevyhovují z bezpečnostních důvodů)
- náhradní oblečení, které zůstává uložené v šatně (triko, tepláky, 2x spodní prádlo, 2x ponožky)
- v zimě – náhradní oblečení, které zůstává uložené v šatně (punčocháče, zateplené kalhoty, rukavice na sníh, šátek na krk, náhradní boty a bundu na odchod domů)
- pohodlné oblečení do třídy – šortky, tepláky, triko, mikinu
- pohodlné boty na ven, pokud možno bez tkaniček
- oblečení na ven podle počasí, které se může ušpinit
- staré větší triko, nebo látkovou zástěru na výtvarné aktivity – ne gumovou zástěru – dětem je nepříjemná
- pláštěnku, holínky
- pyžamo (podle potřeby si odnášíte na vyprání, většinou v pátek)
PROSÍME O PODEPSÁNÍ OBLEČENÍ A OBUVI
ZAČÁTEK DOCHÁZKY A OBDOBÍ ADAPTACE
Začátek docházky do školky je pro děti a jejich rodiče velkou změnou v dosavadním životě. Tato změna s sebou přináší mnoho pocitů a zážitků, se kterými se musí malý školáček vyrovnat:
- vstup do neznámé budovy a do třídy s jejím vybavením a hračkami
- vstup mezi cizí děti a dospělé
- přizpůsobení se dosud nezvyklému režimu a požadavkům
- komunikace s „novou autoritou“ – paní učitelkou
- odloučení od rodičů
JAK DÍTĚTI POMOCI
- buďte dítěti oporou a poskytněte mu pocit bezpečí
- přibalte mu mazlíčka na spaní (dovolte dítěti, aby si vzalo do školky svého oblíbeného plyšáčka. Jiné osobní potřeby a hračky z domova si děti nosí do MŠ po domluvě rodičů s p. učitelkami. Jedná se o hračky, ke kterým mají citové pouto a často jim výrazně pomáhají urychlit adaptaci na nové prostředí)
- používejte stejné rituály (voďte dítě do školky vždy ve stejný čas a vyzvedávejte je, pokud možno, ve stejnou hodinu. Používejte konkrétní údaje o tom, kdy je vyzvednete – po obědě, po svačině – ne jen obecné jako brzy, za chvíli, po práci apod.)
- rozlučte se krátce (loučení dlouze neprotahujte, někdy totiž loučení představuje větší problém pro rodiče než pro dítě, proto je zbytečně nestresujte)
- buďte citliví a trpěliví (vyprávějte si o tom, co dítě ve školce dělalo a co nového se naučilo)
- ujistěte dítě, že je do školky neodkládáte (vysvětlete mu, že je máte rádi a že nechodí do školky proto, že na ně nemáte čas nebo že s ním nechcete být doma. Každý má svět povinností – Vy práci, Vaše dítě školku)
- komunikujte s p. učitelkou (možná se dozvíte, že když ze školky, po nervy drásající scéně, odejdete, Vaše plačící dítě se rázem uklidní a jde si spokojeně hrát)
- potomka za zvládnutý pobyt ve školce pochvalte a pozitivně ho motivujte (neříkejte doma dítěti, že chápete, jaké to muselo být strašné vydržet takovou dobu bez maminky. Neříkejte, že se Vám také stýskalo. Naopak vyzdvihněte jeho pěkné zážitky, zahrajte si s ním hru, kterou se ve školce naučilo, naslouchejte mu, jaké má zážitky – informace si však nevynucujte)
- do mateřské školy máte kdykoli přístup, v začátečním období můžete s dítětem trávit ve školce čas, který si určíte, pro dítě si můžete chodit až do třídy, kde mu můžete pomoci při úklidu hraček nebo dokončení práce.